07.10.2013 Dete

Kako naučiti dete da razlikuje boje

Nije dovoljno objasniti detetu da je trava zelena, a sunce žuto, pošto postoje mnoge nijanse obe boje. Ako to zna, vaše dete će ranije ovladati veštinom kreativnog razmišljanja. Osećaj za boje kod mališana najbolje ćete razviti ako zajednički posmatrate i analizirate okolinu, a postoje i razne vežbe i igre pomoću boja.

boje

Deca rastu okružena bojama. Ona treba da nauče da razlikuju boje, ali i pravila po kojima se boje slažu. Čini nam se da pojedini ljudi imaju prirodan osećaj za sklad boja, ali zaboravljamo da se to uči od malena.

RAZVOJ VIDA

  • Prvi mesec

U prvom mesecu nakon rođenja, dete može samo na kratko da fiksira pogled. Ono će primetiti jarke i drečave nijanse crvene, narandžaste, zelene, plave i žute boje. Ipak, najveći značaj pridaće crno-beloj kombinaciji boja, a u narednim mesecima, počeće da razlikuje i ostale boje i nijanse.

  • 2-3 meseca

Beba sada može da zadrži pogled na jednom predmetu. Počinje da prati pogledom kretanje tog predmeta. Osećaj za opažanje boja se razvija; beba razlikuje i neke nežnije tonove plave, roze… Primetićete da je počela i da pamti boje, primera radi, ako joj uvek dajete da pije iz flašice sa zelenim poklopcem, ona će je prepoznati i radovaće se kada joj je pokažete. Osim toga, obraćaće pažnju na igračke crvene boje.

  • 6-12 meseci

U ovom uzrastu, beba može da razlikuje mnoge boje, skoro kao odrasli. Međutim, ona ne razume njihov smisao jer njen doživljaj boja zavisi od objekta pažnje. Na primer, ako držite u ruci plišanu patku i kažete detetu da je ona žute boje, dete će shvatiti o čemu govorite, ali to neće u njemu izazvati asocijaciju na druge predmete iste boje. Jednostavno, stepen razvoja još nije dostigao nivo asocijativnog povezivanja. Mališani shvataju samo ukoliko govorite o nečemu što se nalazi pred njihovim očima. Osim toga, oni svu pažnju usmeravaju na naziv predmeta o kome govorite, a zanemaruju njegove karakteristike kao što su boja, oblik, veličina… Da biste usmerili pažnju deteta na boju, pokazujte mu isti predmet, ali u različitim bojama. Za ovo će vam najbolje poslužiti svetlucave novogodišnje lampice za jelku jer prosto mame mališane. Pokažite mu svaku lampicu pojedinačno i ukažite na njihovu boju, pa će posle izvesnog vremena i ono samo pružati ručice ka boji koja ga je zainteresovala.

  • Mali umetnik

Vaše dete je napunilo godinu dana te konačno može da koristi bojice. Ponudite mu plastelin u boji ili voštane bojice. Tečne boje su za malu decu nepraktične: ako poližu boju sa prstića, odmah će je ispljunuti zbog izrazito slanog ukusa i neće hteti više da se igraju. Ne brinite ukoliko je dete progutalo boju jer je ona u malim količinama bezopasna.

Dajte mališanu papir koji je dovoljno čvrst. Nemojte mu nametati svoj izbor boja, neka to učini samo. Izbor boja može da ukaže na stepen psihičkog razvoja i individualnih sposobnosti deteta (o tome će biti reči u nekom od narednih brojeva).

Pokažite mu kako se od osnovnih boja (plava, žuta, crvena) prave druge boje. Nanesite na papir veću količinu crvene, pomešajte sa malo žute i dobićete narandžastu. Što više žute dodate to ćete dobiti svetliju nijansu. U crvenu boju dodajte malo plave i sačekajte da se pojavi ljubičasta. Ako pomešate plavu i žutu, dobićete zelenu. Pustite dete da samo isto to uradi i nemojte ga sprečavati da meša boje koje želi jer će svakako dobiti neku boju.

Važnost boja

Nije teško objasniti detetu važnost boja i to da neke predmete prepoznajemo baš po toj karakteristici. Nacrtajte običnom olovkom tri jednaka kruga. Oni kao takvi ne predstavljaju ništa, ali dobijaju značaj ako ih pretvorimo u žutu jabuku, crveni paradajz ili narandžastu kajsiju.

U uzrastu od tri godine dete proširuje svoje mogućnosti, a vi obogaćujete njegovo znanje. Boje nam pomažu u svakodnevnim situacijama: da prepoznamo da li su jagode sazrele, da li je stiglo proleće, tj. da li je lišće ozelenelo.

Boje i godišnja doba

Svako godišnje doba nosi sa sobom neku prepoznatljivu boju. Jesen nam pomaže da shvatimo pojam toplih boja, dok nam zima prikazuje spektar hladnih. U tople boje spadaju: crvena, narandžasta, žuta, smeđa, a u hladne: plava, siva, ljubičasta… Primetićete da su nazivi mnogih boja povezani sa predmetima koji su nosioci određenih osobina: smaragdna, zlatna, srebrna, tirkizna… Predložite detetu da uključi maštu i da samo osmisli neke nazive boja. Na taj način shvatićete kako dete razmišlja i šta sa čim povezuje.

Autor: Life Content

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

još iz kategorije