29.08.2014 Vaspitanje

Škola počinje: Šta se očekuje od dece, a šta od roditelja?

Polazak u školu za svako dete je velik, poseban, uzbudljiv događaj. S podjednako uzbuđenja i nestrpljenja prvi susret sa školskim klupama očekuju i roditelji budućeg školarca.

photodune-4380917-happy-faces-par1-1200x661

Za decu je odlazak u školu velika promena, moraju da se naviknu na novu sredinu, na učitelje, razredne kolege, školske obaveze, a nije lako nositi se ni s očekivanjima roditelja kada se radi o učenju i ocenama. Dete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti i zrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvatanje obaveza, i u tome je uloga roditelja najvažnija i nezamenjiva.

Roditelji su stub potpore

Zrelost za školu kod deteta ne dolazi sama od sebe, to je kombinacija različitih faktora, od kojih je najvažniji uticaj porodice, stav roditelja i komunikacija s detetom. Roditelji moraju u detetu da razviju osećaj da je jedinstvena i važna osoba, podstiču ga kroz podršku jer se tako razvija osećaj sigurnosti i samopouzdanja. Za uspeh u školi ključna je motivacija, koja proizilazi iz detetove radoznalosti, potrebe za otkrivanjem novog i potrebe za istraživanjem. Motivaciju treba podsticati, nagradama i pohvalama, a izbegavati kazne, pretnje, zastrašivanje. Roditelji bi trebalo da izbegavaju kritike i kazne, jer one samo produbljuju osećaj nesigurnosti i neuspeha. Kad počnu prve školske obaveze, roditelji neka uče zajedno sa decom, ali nikako umesto njih. Decu treba naučiti da se nose s neuspehom, da je ocena relativna i da se može ispraviti. Važno je razviti mu pozitivan stav i mišljenje o školi.

Zrelost za školu

Dobre preduslove za uspešan početak školovanja ima dete koje je intelektualno i socioemocionalno zrelo za školu. Na području intelektualne zrelosti, najvažnije je da dete ima usvojene sledeće veštine i sposobnosti, a to znači da izgovara glasove čisto i razgovetno, ima usvojene predčitalačke veštine (glasovna sinteza i analiza), da je usvojilo orijentaciju na telu, prostoru i papiru, te da se može koncentrisati 15 – 20 minuta na zadatak.

Podsticati samostalnost, razvijati radne navike

Pre polaska u školu kod deteta treba podsticati samostalnost, da nauči da brine o sebi, sve su to navike koje deca većim delom već usvoje u završnim godinama vrtića. Uz svakodnevne higijenske navike pri jelu, oblačenju, korišćenju WC-a, pranju i brisanju ruku, te u brizi za svoje stvari, kod deteta treba stvarati i radne navike. Neka dete ima svoj prostor za učenje u kući, po mogućnosti da je udaljeno od TV aparata, računara, igračaka. Priprema dece za školu obuhvata i razvijanje sposobnosti opažanja i promatranja, vežbe koncentracije, podsticanje psihomotornih veština, te grafomotorike.

Grafomotoričke sposobnosti

Razvoju pisanja prethodi dobro razvijena fina motorika ruke. Za decu koja se pripremaju za školu, grafomotoričke sposobnosti mogu se podsticati različitim aktivnostima. Fine pokrete šake i prstiju potrebne za pravilno držanje i korišćenje olovke pospešuju aktivnosti kao što su :

– savijanje papira (pravljenje aviona, šatora, kapa) i sečenje makazama za papir zaobljenih vrhova

– skupljanje i lepljenje sitnih komadića papira, tkanine, semenki

– gužvanje starih novina

– nizanje perli, vezivanje čvorova

– igre kockama i slagalicama (pomažu usavršavanju pokreta ruke i šake ali i percepciji prostora i prepoznavanje oblika što će pomoći kasnije u razumevanju matematičkih pojmova i savladavanju čitanja)

– zakopčavanje i otkopčavanje dugmadi i zatvarača, vezivanje pertli na patikama

– igre testom (kad god nešto mesite, dajte detetu komadić testa)

– šivenje (postoje uzorci sa izbušenim rupicama kroz koje dete treba da provuče konac).

Kako savladati napore u prvim školskim danima?

Roditeljima bi bilo najbolje, ako je moguće, da u prvim danima škole uzmu godišnji odmor, kako bi se posvetili detetu i njegovim prvim koracima u školi. Nemojte svoje roditeljske dužnosti, ali i radosti prenositi na druge osobe, jer dete želi da podeli svoje prve utiske i iskustva upravo s mamom ili tatom. Otpratite dete u školu, važno je krenuti na vreme kako se dete ne bi plašilo da će zakasniti. Ako možete, nakon nastave sačekajte dete ispred škole. Posvetite mu dovoljno vremena nakon povratka kući. Uz školske obaveze detetu ostavite vremena i za igru. Važno je da roditelji podstiču detetovu znatiželju, da zajedno s detetom prelistaju školske udžbenike, daju detetu zanimljive knjige, uče kroz igru.

Izvor: žena.hr, M. G.




Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

još iz kategorije