gojaznost i trudnoca

Najvažniji saveti za punije trudnice

Trudnoću ste započeli s viškom kilograma? Naravno, vaš lekar neće tražiti da smršate, jer taj proces stvara ketone (hemijska jedinjenja koja nisu dobra za bebu), ali će vam savetovati da se zdravije hranite, te da porcije koje unosite budu umerenije…

Gojaznost u trudnoći

Rezultati najnovijih studija pokazuju da gojaznost u trudnoći predstavlja veliki zdravstveni rizik za vas i vašu bebu. Premda eksperti smatraju da optimalno uvećanje telesne težine iznosi oko 12 kg, sada dodaju i uslov: samo u slučaju ako su pitanju žene sa zdravim BMI. Žene koje ne spadaju u ovu kategoriju (odnosno, imaju višak kilograma), mogu da uvećaju težinu za samo šest do devet kilograma tokom trudnoće. To zaista nije lak zadatak.

Dakle, koliko ste bili teški na početku trudnoće? Podelite broj kilograma na početku trudnoće sa visinom izraženom u metrima na kvadrat (npr. 70 kg/ (1,7 m x 1,7 m) = 24,22)). Ako je vaš rezultat ispod 18,5, to znači da ste ispod prosečne telesne težine.

Normalna težina se izražava rasponom vrednosti BMI od 18,5 do 24,9. Prekomerna težina se klasifikuje BMI vrednostima između 25 i 29,9, a gojaznost vrednostima BMI iznad 30. Stvarni problemi nastaju pri vrednostima 30+. (Pročitajte i: Trudnoća i kilogrami: Saznajte koliko ćete u drugom stanju zaista dobiti na težini)

Višak kilograma ili gojaznost na početku trudnoće nisu idealni zbog mnogo razloga. Odavno je poznato da se gojaznost direktno dovodi u vezu sa znatno uvećanim rizikom od pojave ozbiljnih bolesti, kao što su dijabetes, hipertenzija i srčana oboljenja. Uključivanjem trudnoće u ovu nezdravu kombinaciju, situacija se i te kako komplikuje. Žene koje započnu trudnoću sa viškom kilograma, izložene su većem riziku od pojave gestacijskog dijabetesa, hipertenzije i preeklampsije. Upravo zbog pomenutog rizika, kod gojaznih trudnica se češće rade laboratorijske analize krvi i urina.

Zašto je gojaznost rizik u trudnoći?

Sudeći prema iskustvu i naučnim pokazateljima, gojazne trudnice se takođe suočavaju sa uvećanim rizikom od pojave urinarnih infekcija, kao i postporođajnih infekcija. Osim toga, uvećava se rizik od pojave tromboze, ili noćne apneje. Gojaznost u trudnoći češće može da uslovi prekoračenje termina za porođaj, rađanje teških beba, kao i indukovan porođaj. Takođe, teže je primeniti epiduralnu anesteziju, a kod gojaznih trudnica češće se beleži potreba za asistiranim porođajem (uz primenu forcepsa, ili drugih instrumenata) i carskim rezom. Eksperti kažu da gojaznost povećava i rizik od pobačaja.

Na osnovu svega navedenog, sasvim je jasno da je najbolja opcija da ostanete u dugom stanju pri zdravim BMI vrednostima. No, ako to nije slučaj s vama, nema razloga da očajavate. Uprkos svim navedenim rizicima, trudnoća i kod većine gojaznih žena odvija se normalno. Bez obzira na vašu težinu na početku trudnoće, postoji mnogo toga što možete da učinite u cilju održavanja vašeg i bebinog zdravlja.

Kako punije žene treba da se hrane tokom trudnoće?

Bez sprovođenja dijete, u cilju gubitka kilograma, postoje načini da korigujete vaše navike u ishrani i poboljšate zdravlje.

Medicinski eksperti znaju da ishrana bogata integralnim žitaricama, voćem, povrćem, posnim mlečnim proizvodima i sa redukovanom količinom soli i masti, olakšava regulaciju krvnog pritiska i umanjenje telesne težine. U cilju kontrole nivoa holesterola u krvi i zaštite srca, jedite namirnice sa visokim sadržajem biljnih vlakana, za koje je dokazano da umanjuju apsorpciju holesterola u krvi. Tokom dana, i bez izračunavanja kalorija, uzimajte za užine (sirovo) voće i povrće. U kuvanju koristite manje količine maslinovog ulja i jedite masnu ribu i jezgrasto voće, radi neophodnog unosa omega-3 masti. Ipak, kada je u pitanju riba, ograničite unos na dve konzerve tunjevine i jednu do dve porcije bele ribe nedeljno, zbog sadržaja žive, koji može da predstavlja potencijalni rizik za zdravlje bebe.

Ovi predlozi za obroke (bez ograničavanja veličine porcija, ili kalorija) pomoći će vam da krenete na put do boljeg zdravlja.

Jelovnik za trudnice

Doručak:

Činija kuvane ovsene kaše, sa kolutićima banane, ili komadićima jabuke sa cimetom.

Integralni tost sa mladim sirom i izgnječenim avokadom i limunovim sokom.

Kajgana s pečurkama, paradajzom i zelenim paprikama, uz integralni tost.

Ručak:

Salata s pilećim ili ćurećim belim mesom i ražani tost.

Salata s tunjevinom u integralnoj lepinji.

Pljeskavica (burger) sa salatom (bez pomfrita).

Dinstani komadići junetine ili nemasne svinjetine sa integralnim pirinčem, kinoom ili kus-kusom.

Večera:

Pečena bela riba sa pečenom bundevom, patlidžanom, tikvicama i paprikom.

Špageti bolo jeze sa posnom junetinom, sa bogatim prelivom od paradajza.

Grilovano pileće belo meso na kuvanoj kinoi (kus-kus) sa barenim spanaćem i brokolijem.

Dinstani kupus, paprike, pečurke, crni luk, zelena boranija, karfiol i bilo koje drugo povrće. Dodajte kuvani pasulj ili leblebiju, kao bezmesni obrok.

Užina:

Voćna salata i jogurt.

Smuti napravljen od posnog jogurta, obranog mleka i dva do tri predložena sastojka: jagode, banane, višnje, kivi, kajsije, ili bilo koje meko voće. Dodajte šaku jezgrastog voća i semenki u blender, radi proteina i omega-3 masti.

Integralne pločice sa (posnim) sitnim sirom i paradajzom.

Komadići šargarepe i krastavca sa humusom.

Kako izbeći gojenje u trudnoći?

Ako je vaš BMI preko 25, dobićete savete kako da izbegnete prekomerno gojenje u trudnoći. Prema smernicama Američkog medicinskog instituta, ako je vaš MBI između 25 i 29,9, ukupno bi trebalo da dobijete od sedam do 11,5 kilograma. Ukoliko je preko 30, ne biste smeli da se ugojite više od šest do devet kilograma.

 

golfcphoto/gettyimagesplus

još iz kategorije