Sva deca uče da govore istim redosledom: najpre reči, zatim fraze i na kraju rečenice. Pored toga, razvoj govora je kod svakog deteta drugačiji, razlikuje se od deteta do deteta.
Foto: Thinkstock
Ponekad ide razvoj govora malo brže, ponekad malo sporije. Nemojte da vas zabrinjava ako vaše dete zna samo nekoliko reči a njegovi vršnjaci su znatno napredniji. Poređenje sa drugom decom može da obmane. Dete koje je u vrtiću prvo progovorilo, ne mora da bude i prvo koje će da počne da povezuje reči u rečenice. U stvari dete koje relativno kasno progovori, može prvo početi da sklapa rečenice.
Ponekad fizički napredna deca- koja rano prohodaju, nauče da se penju, skaču, bacaju loptu- kasno progovore. Ona troše energiju i koncentraciju na fizičke aktivnosti, pa im na kraju malo vremena ostane za učenje govora. Nedovoljan podsticaj ili prevelik pritisak mogu takođe da koče razvoj govora. Šta god da je razlog kasnijem razvoju govora, kad dete jednom progovori, često brzo napreduje.
Takva deca imaju bolji izgovor, bolje intuitivno shvatanje gramatike i bogatiji rečnik (koji se svo vreme polako bogatio), zbog toga što su bila starija koda su progovorila. Tačno je da ima dosta dece od godinu i po dana, koja redovno koriste dvadesetak reči, dok su neka u tome početnici. Mnoga deca koja kasno progovore,u narednih nekoliko meseci odjednom brzo napreduju, dok ostala ne napreduju toliko do druge godine. U međuvremenu, većina se koristi neverbalnom komunikacijom.
Izvor: Trudnoća.rs