Razvoj dečjeg govora je veoma složen i osetljiv proces i moguć je isključivo u uslovima ljudskog okruženja, kroz komunikaciju. Logoped Tanja Lukovac i stručna saradnica „Škole roditeljstva Nada Lazić“ naglašava da porodica ima najveću ulogu u procesu dečjeg razvoja, jer se u njoj prirodno podrazumeva i razvoj govora.
Komunikacija je, uopšteno rečeno, razmena ideja između pošiljaoca i primaoca. Kroz komunikaciju sa okolinom dete razvija jezik. Oblici komunikacije koji se razvijaju u prvoj godini života, a čine neverbalnu komunikaciju (mimika, gest…), usavršavaju se i dalje, mada u toku razvoja postepeno, gube svoje vodeće značenje. Kasnije vodeća postaje verbalna komunikacija, a neverbalna zauvek ostaje njen pratilac.
Pročitajte još…Počnite na vreme: Vežbe za pravilan izgovor glasova kod dece
Razlozi da se neodložno potraži stručna pomoć logopeda:
1. Ukoliko dete ne razume jednostavne govorne naloge do 18. meseca. Na primer, ne razume nalog da taši rukama ili maše u znak pozdrava: pa-pa, ne reaguje na: „Pokaži nos!”, ili, „Daj mi auto!”
2. Ako ne ostvaruje zajedničku pažnju u trajanju od nekoliko sekundi.
3. Ukoliko ne progovori do druge godine i u rečniku još uvek ima svega nekoliko reči.
4. Ako govorni iskaz deteta oko 30. meseca ne sadrži prostu rečenicu, kao na primer „Daj lutku!”, „Miša jede.”…
5. Ako je govor oko treće godine potpuno nerazumljiv.
Pratite dete i obratite pažnju na sledeće
Roditelje bi na razmišljanje da je detetu neodložno potrebna pomoć i da ono ipak ne može samo da prevaziđe određeni problem, trebalo da navede njegovo ponašanje i sposobnosti u sledećim slučajevima:
• Ukoliko se radi o usporenom razvoju govorno-jezičkih struktura: rečnik oskudan, razumevanje značenja reči se sporije razvija; višesložne reči teško izgovara, skraćuje reči zamenjujući glasove i slogove; ako je rečenica kratka za kalendarski uzrast deteta; teško usvaja upitne, odrične, a naročito upitno-odnosne rečenice; govor u celini teško razumljiv i ne izgovara veliki broj glasova; sporiji razvoj reči koje predstavljaju apstraktne pojmove;
• Ukoliko su u sintaksi deteta na uzrastu između tri i četiri godine udruženi: nerazlikovanje roda, teže shvatanje množine, nekorišćenje vremena (prošlo, sadašnje i buduće); zamenice usvaja znatno kasnije, a prideve, priloge, predloge i veznike uopšte ne koristi; ako je padežni oblik neodgovarajući.
Značaj rane pomoći stručnjaka
Veoma je važno da roditelji deteta koje ima nerazvijen govor u pravo vreme dobiju savet stručnjaka-logopeda, jer se pravovremenim logopedskim tretmanom, kada je plastičnost moždanih funkcija najveća (između druge i pete godine), može postići najveći učinak. Potrebno je imati na umu da samo radom možemo uspeti i da svaki mali korak može da dâ veliki rezultat, ali i da je potrebno izvesno strpljenje. Nekada puno učinjenih koraka daje sasvim malo vidljive pomake, pa se rezultati nekada mogu čekati i mesecima. To ne sme da obeshrabri. Nagrada koja se zove progovaranje na kraju neće izostati!