Motiričke igre podstiču razvoj osnovnih motoričkih sposobnosti, kao što su brzina, koordinacija i fleksibilnost. One mogu biti preventivne i korektivne. Stoga roditelji treba da podstiču one pokrete i aktivnosti koje je dete u tom periodu zrelo da uradi. Zato nije na odmet da se podsetimo šta i u kom uzrastu dete može da uradi i koje motoričke igre su značajne za određeni period.
Kada beba stigne kući to je veoma emotivan i buran period. Pored zadovoljavanja osnovnih fizioloških potreba jedan od važnih zadataka roditelja je da zadovolje dečju prirodnu potrebu za pokretom.
Foto: Guliver/Thinkstock
Kako vaše dete bude raslo tako će se i njegove potrebe menjati. Novorođenčetu i odojčetu treba što više pevati, pričati pokazivatzi igračke, zveckati i na taj način izazivati pokrete rukama i nogama. Nadalje treba obezbediti porostor da se okreće sa leđa na stomak. Otprilike u 6. mesecu vaša beba moći će da sedi, pa bi joj trebalo ponudti različite zvečke, šarene trake, marame, balone kako bi beba vežbala hvatanje.
Oko 8. meseca neke bebe počnu da puze pa im treba omogućiti puzanje po nekim površinama, provocirati puzanje tako što če te dozivati bebu ili postaviti igračku u bebin vidokrug. U periodu od 12-18 meseci najvažnija aktivnost je usavršavanje hodanja i važno je da sredina bude bezbedna. U ovom periodu deca vole igru loptom (bacaju sa dve ruke, na određeno mesto, iznad glave). Sam proces hranjenja je odlična vežba za usavršavanje motorike.
Oko 20. meseca deca već hodaju po automatizmu, stoje na jednoj nozi. Roditelji treba da podstiču aktivnosti koje su značajne za razvoj ruku, složenih motoričkih radnji kao što su brzo i polako hodanje, po uzanoj površini između prepreka. U ovom uzrastu zanimljive su im aktivnosti penjanje i silaženje, oponašanje leta ptica, branja trave, voća, plivanja, hvatanja balona od sapunice, kotrljanje lopti i suđera, hvatanje aviončića, presipanje vode, peska, pirinča iz jedne u drugu posudu. Što češće ove aktivnosti treba izvoditi napolju zbog višestrukog pozitivnog delovanja svežeg vazduha i sunca na decu (dobar san, apetit, varenje).
U periodu između druge i treće godine deca su salno u pokretu, trče, skaču i veoma vole ritmičke aktivnosti. Postoji mnogo igara prstima uz pevanje koje su mnogo zabavne a i jako važne za obogaćivanje rečnika, razumevanje ritma, razvijaju moć slušanja i spretnost ruku. Važno je obratiti pažnju na pravilno držanje tela. Mnogo je motoričkih ativnosti u kojima će vaše dete uživati kao penjanje po lestvama, drvetu, savladavanje različitih prepreka, trčanje sa promenom smera, provlačenje kroz tunel, ispod konopca, hodanje po različitim površinama, skakanje u dalj, na jednoj nozi, kortljanje lopte, zatim tobogan i vožnja bicikla.
Takođe je bitno deci ponududiti da crtaju, seckaju, lepe kolaž papir, slažu slagalice, cepkaju i gužvaju papir, nižu makarone na konopac, zakopčavaju dugmiće, igraju igru pecanja jer ove aktivnosti dovode do razvoja spretnosti šake, razvijanje koordinacije, opažanje i koncentracije sto je kasnije veoma bitno da bi savladali pisanje.
Kako je igra deci osnovni oblik učenja treba im omogućiti slobodnu aktivnu igru koja će podsticati razvoj osnovnih veština.
Ali isto tako je bitno i aktivno učestvovati u dečjoj igri, podsticati je i ohrabrivati. Igrajući se sa vašim čedom ostvarićete blizak emotivni odnos i pozitivno raspoloženje. Stoga narednih nekoliko dana iskoristite i uživajte u igri!