LUKSUZNI BREND GARDEROBE ZA DECU: IL GUFO, OD SADA U BEOGRADU!
Il Gufo – italijanska premium kompanija garderobe za decu otvorila je vrata svoje prve prodavnice u regionu, i to u Beogradu, u tržnom centru Gal...
pročitaj jošPrema Zakonu o bezbednosti saobraćaja RS obavezno je korišćenje auto-sedišta od prvog dana detetovog života. Pored toga što je zakonska obaveza, to je ujedno i jedini ispravan način prevoženja dece u automobilima, naglašava Ivana Mihajlović, instruktorka za dečija auto-sedišta iz Centra za promociju bezbednosti saobraćaja i predavač u „Školi roditeljstva Nada Lazić“.
Svake godine u Srbiji deca stradaju u saobraćaju, poslednjih godina najčešće kao putnici u vozilima. Zbog toga je važno da se na vreme pripremimo kako bismo tu najveću roditeljsku obavezu i odgovornost, a to je briga o zdravlju i životu našeg deteta, obavljali ispravno od prvog dana.
Ovo se dešava kada nismo vezani
U trenutku sudara na automobil deluju nezamislivo jake i kompleksne sile. Pojednostavljena formula bi bila da svako nevezano telo i predmet u automobilu leti ka tački udarca i udara o unutrašnjost (sedišta, instrument tablu, druge putnike, stakla…) silom otprilike jednakom: masa tela x brzina.
Što znači da dete teško samo 3 kilograma pri sudaru od 50km/h postaje teško 150kg. U tom trenutku, ako dete nije vezano poleteće i doživeti povrede koje mogu biti pogubne. Ako majka drži dete u rukama, neće uspeti da ga zadrži u trenutku sudara, jer će i ona leteti velikom brzinom, i može se desiti da svojim telom dodatno povredi ili ugnječi dete. Zbog toga je jedini ispravan način prevoženja dece u bezbednosnim auto-sedištima koja odgovaraju njihovom uzrastu i pravilno su pričvršćena u automobilu.
Postavljanje auto-sedišta
Auto-sedište u automobil treba pričvrstiti pojasom ili isofixom onako kako to predviđa proizvođač, tj. kako je napisano u uputstvu. Pri pričvršćivanju pojasom treba posebno paziti da je traka pojasa neuvrnuta, da prolazi kroz odgovarajuće proreze i da je sedište dovoljno jako pričvršćeno. Kada se pojas dobro zategne, auto-sedište ne bi smelo da se pomera više od 2 cm levo desno, kada ga snažno povučete. To se može postići utiskivanjem auto-sedišta u sedište automobila i istovremenim zatezanjem pojasa.
Pravila za novorođene bebe
Novorođena beba je veoma nežna i njena telesna konstitucija zahteva posebnu zaštitu. Zbog toga su za decu od rođenja pa do 13kg, dizajnirana auto-sedišta koja se postavljaju suprotno od smera kretanja automobila, tj. unazad. Takva auto-sedišta se postavljaju pod uglom od 45 stepeni u odnosu na tlo, kako bi beba bila u poluležećem položaju. U tom položaju glava, vrat i leđa, koji su kod beba nedovoljno razvijeni i veoma osetljivi, biće poduprti naslonom auto-sedišta u slučaju sudara. Jako je važno ne podmetati ništa ispod bebe što nije originalni deo auto-sedišta. Podmetanjem, „da bi se beba izravnala“ narušavamo optimalan položaj deteta u sedištu i prilikom sudara može doći do pritiska na određene delove tela (vrat, kičma) i tako doći do ozbiljnih povreda.
Takođe, dete mora biti čvrsto vezano da prilikom sudara ne bi izletelo. Kada bebu stavite u auto-sedište i ukopčate pojaseve, zatežite ih tako da između detetovog ramena i pojasa može da stane samo jedan vaš prst. To je dovoljno da bebu ne steže, a takođe i potrebno da, ako dođe do sudara, dete ne izleti iz auto-sedišta. Dete zimi ne bi trebalo vezivati u debeloj jakni ili skafanderu jer se u njima ne može dovoljno čvrsto stegnuti pojas. Najbolje je da, kada dobro zategnete pojas, bebu pokrijete jaknom ili ćebetom. Tako ćete i tokom vožnje, kada se automobil zagreje, lakše moći da oslobodite dete viška odeće i izbegnete pregrevanje.
Pravila za starije bebe
Kada savladate vezivanje novorođenčeta dalje će sve ići lakše. Kako beba raste naši strahovi da ćemo je „rukovanjem“ povrediti postaju manji. No, neophodnost vezivanja u toku vožnje ostaje. Kada beba već počne da sedi, puzi i pokreće se činiće vam se da je vreme da je prebacite u veće auto-sedište, ono u kome može da sedi, okrenuta unapred. No, ne žurite sa tim. Bezbednosne preporuke kažu da dete ne bi trebalo prebaciti u smer vožnje pre 15 meseci. Tek tada su mišići vrata i leđa dovoljno ojačali da mogu da izdrže pritisak istezanja prilikom istezanja. No, ako dete još nije dostiglo 13 kg, može se voziti unazad i duže. To što će bebi možda nogice viriti, udarati u naslon sedišta vozila, nije problem. Sa strane bezbednosti a ni udobnosti dužina nogu ne igra nikakvu ulogu, najvažnije je da glava ne viri preko vrha naslona auto-sedišta. Detaljne podatke o prerastanju određenog modela auto-sedišta naći ćete u uputstvu proizvođača.
Na kraju, važno je napomenuti da svi putnici u automobilu moraju biti vezani, kako bi sačuvali sebe i jedni druge od povređivanja. To nije samo zakonska obaveza već i moralna odgovornost, naročito roditelja, jer deca uče posmatrajući nas.
Autorka: Ivana Mihajlović, instruktorka za dečija auto-sedišta iz Centra za promociju bezbednosti saobraćaja i saradnica „Škole roditeljstva Nada Lazić“
Otkrivanjem raka dojke u ranijoj fazi mogućnosti izlečenja su daleko veće. Uz pomoć fotografije otkrijte prve simptome ove zloćudne bolesti... [...
pročitaj jošBlogerka Džordži je uz zanimljivu ilustraciju vrlo duhovito opisala kroz što sve prolaze ženske grudi. Od prćastih do visećih, postoji ceo jedan pu...
pročitaj jošAko imate problema sa začećem ili ste doživeli ponavljane spontane pobačaje, stručnjaci preporučuju da se posavetujete sa lekarom i tražite pregled...
pročitaj još