Deca ponekad umeju da budu veoma neposlušna, ali, kako tvrde hipnoterapeuti, od svojih malih vragolana jednostavnim metodama možete napraviti anđelčiće…
Foto: Gulliver/Thinkstock
Ako ste još uvek tu, onda će vas možda zainteresovati najnovija knjiga najpoznatije hipnoterapeutkinje Alisije Iton, koja veruje da jednostavnim komunikacionim strategijama možete da utičete na mališane, ali i da od njih napravite prave male „dobre anđele“.
U njenoj novoj knjizi „Reči koje deluju: Kako da deca budu poslušna“, možete pronaći praktične savete u vaspitanju mališana, koji u ponekad umeju da budu vrlo neposlušni.
Donosimo vam 10 trikova ove čuvene hipnoterapeutkinje:
1. Uvek recite ono što želite da mališani urade, a ne ono što ne želite
“Mnogi od nas se često ‘zaglave’ u krugu negativne komunikacije, koja se brzo pretvara u konstantnu”, upozorava Iton. Fraze poput: “Ne ostavljajte sobu u neredu”, “Da li moraš da ostavljaš ovako patike?”, ili “Koliko puta sam ti rekla da ne čupaš sestru?” – mogu biti veoma kontraproduktivne. “Mi koristimo fraze koje su negativnog konteksta, a onda se iznenadimo kada nas deca ne poslušaju”, kaže ona. Međutim, Alisija kaže da deca nemaju sposobnost čitanja misli, zato bi trebalo da izbegavate ovakve fraze i da im recimo kažete: “Rasklonite lom u sobi i složite Lego kocke”. Videćete da ćete tako postići bolje rezultate.
2. Stvorite iluziju izbora
Ukoliko detetu kažete: “Obuci se i požuri da ne zakasniš u školu” i dete vas ne posluša, onda bi trebalo da stvorite tzv. iluziju izbora. Postavljajte pitanja kao što su – “Koju majicu ćeš danas obući? Plavu ili belu?” ili “Šta ćemo prvo obući, pantalone ili majicu?“ Dete će na taj način imati svoj izbor i poželeće da učestvuje, što će ga dalje motivisati. Slične fraze možete primeniti u bilo kojoj situaciji.
3. Govorite kao da će dete uraditi ono što tražite
Reč “kada” spada u reči koje se najviše primenjuju u hipnoterapiji. Ovom rečju blago se podrazumeva da će se nešto izvršiti, kad-tad. Dajte detetu suptilnu poruku da je pred njim neki zadatak koji mora da izvrši. Alisija predlaže fraze poput: “Kada završiš sa pospremanjem svoje sobe, ručaćemo”, “Kada završiš domaći zadatak iz matematike, idemo u park”, “Kada se obučemo, možemo da siđemo da doručkujemo.“
4. Stvorite konverzacionu konekciju između vas i deteta
Prema Alisijinom mišljenju, stvaranje veze sa detetom dok pričate, može doprineti tome da deca budu poslušnija. Ona predlaže da stavljate sebe na detetovo mesto, kao i obratno, koristeći fraze poput: “Ja, baš kao i ti, shvatam da ima puno izbora pred tobom”, “Ti, kao i ja, shvataš da je mnogo lakše raditi domaći zadatak za stolom na kome nema nepotrebnih stvari”. “Kao” obrazac dok pričate nešto detetu može vam pomoći da sa detetom uspostavite bolju komunikaciju, posebno ako je ona otežana.
5. Recite ‘hvala’ pre nego što dete išta uradi
Ljudi se uglavnom zahvaljuju tek nakon što neko nešto uradi za njih, ali mnogi ne znaju da zahvaliti se pre nego što išta zahtevamo ili zatražimo može da ima mnogo bolji efekat. “Ovo je često veoma dobro zato što deca prirodno žele da zadovolje ljude, posebno svoje roditelje”, objašnjava Alisija i dodaje da ako se jednom zahvalite, dete će osećati obavezu da ispuni očekivanje.
6. Uvek navedite razlog zbog kojeg nešto zahtevate
Često očekujemo da deca “skoče” na naš zahtev, bez stvarnog razumevanja zašto to nešto od njih očekujemo. “Objašnjavajući zašto od njih tražimo nešto, deca će pre razumeti i to zaista i uraditi”, kaže Alisija i predlaže da svakom zahtevu dodamo “jer…”.
7. Napravite uvertiru
“Nije potreban neki poseban uvod kada nešto zahtevate od deteta, dovoljno je reći samo ‘Slušaj…’ ili ‘Razmisli o ovome’”, kaže Alisija. Probajte na jednostavnom primeru: “Slušaj, moramo brzo da se obučemo, kako ne bismo propustili autobus.”
8. Naučite decu da stvari posmatraju iz pozitivnog ugla
Neka deca umeju da se “zaglave” u navici da se stalno na nešto žale, ali zato ih vi sopstvenim ponašanjem i primerima možete naučiti drugačije. Ukoliko se vaše dete žali: “Previše mi je vruće”, Alisija predlaže da situaciju okrenete tako da bude pozitivna – “Aha, hoćeš da se rashladiš? Kako će ti biti bolje – da skineš jaknu ili da otvorimo prozor?”
9. Koristite sugestivna pitanja
Ukoliko koristite sugestivna pitanja možete pomoći svom mališanu da reši problem. Iton predlaže da koristite sledeće fraze: “Dakle, ti mi to sad govoriš, umesto da uradiš nešto po tom pitanju?” “Dakle, govoriš mi o tome koliko si zabrinut za rezultate pismenog zadatka iz matematike – da li ti to govori da treba malo više da se angažuješ oko tog predmeta?”
10. Pomozite detetu da izbegava frazu “ne mogu”
Iton veruje da se fraza “ne mogu” koristi jako često u razgovorima i da isto tako često na taj način uspeh blokira. “Ako vaše dete stalno misli da nešto ne može da izvrši, koristite fraze koje će ga podstaći da veruje da može.” Ukoliko kaže: “Ne mogu da radim matematiku, ništa ne razumem!”, vi mu odgovorite: “Samo bi trebalo da radiš dovoljno, redovnim vežbanjem ćeš shvatiti da počinješ da je razumevaš.”