Našu sposobnost govora uzimamo veoma često zdravo za gotovo, a kada dobijemo dete postanemo po prvi put svesni celog procesa. Čim beba počne da guče i ispušta prve zvukove svi se okupe da razmatraju da li će beba brzo progovoriti ili ne. Kod većine dece govor se razvija spontano i prirodno ali ima i mališana kojima to ide teško i imaju poteškoća da savladaju ovu veštinu.
Roditeljima je najvažniji napredak deteta u psihofizičkom razvoju,razvoju govora i razvoju motoričkih sposobnosti. Činjenica je da ima sve više dece sa odstupanjem u izgovoru glasova. Poremećaj u izgovoru glasova naziva se DISLALIJA. Saveti logopeda im mogu pomoći u rešavanju problema. Brojni su razlozi koji do toga dovode. Potrebno je raditi vežbe logomotorike, zajedno sa detetom 5 minuta svakodnevno, a cilj im je da se jačaju mišići govornih organa. Ove vežbe nisu zamena za odlazak kod logopeda već samo dopuna za one roditelje koji ne mogu imati stalnu saradnju sa logopedom u onoj meri koliko je detetu potrebno.
Vežbanje uz pomoć hrane
Žvakanje čvrste hrane je izuzetno važno, osim redovnih obroka pokušajte i sa drugim zdravim namirnicama: suvo voće, kifle, sir, žvake, suvo grožđe, perece, kokice, gumene bombone, štapiće.
Sisanje stvari
Razne slamčice koje su tanke i zakrivljene, sportske flašice sa dugačkim slamkama. Lizalice i tvrde bombone spadaju u slatkiše ali sa njima se i odlično vežba jer se vrši veliki pritisak na mišiće usta.
Vežbe duvanja
Ove vežbe su najviše interesantne deci jer se sastoje od igre i zabavne su. Za aktivnosti duvanja koristite balone, dečije zviždaljke, trube, frule i ostale duvačke instrumente. Pravite balone od sapunice. Napravite takmičenje sa vašim detetom tako što ćete staviti na sto komadiće stiropora, papiriće ili lakše plastične kuglice i vidite ko će više da ih oduva sa stola. Vodenim bojama napravite sliku duvanjem tako što ćete naneti više vodene boje na papir a zatim duvajte u papir kako bi se boja razlila u zanimljiv crtež. Kada ste napolju pronađite maslačak i duvajte u njega.
Izražavanje emocija
Imitirajte različite emocije i tražite od deteta da pokaže kako izgleda kada je:
Ljut (namršteno lice, naborano čelo, a ako je jako ljut – usne razvučene, zubi stisnuti)
Srećan (različiti osmesi -zatvorenih usta – blagi osmejak; otvorenih usta -da se vide i zubi; jako srećan – usta širom otvorena)
Uplašen (zaokrugljena usta, kao za „O“, oči širom otvorene)
Tužan (usta nakrivljena na dole, lice namršteno)
Gimnastika jezika
Koristite ogledalo tako sto pokažite detetu zadatak i uz jasnu instrukciju tražite da ga ponovi:
Isplazi jezik dole do brade
Isplazi jezik gore do nosa
Umotaj jezik kao palačinku, sa strana ka unutra
Umotaj jezik na dole, zaglavi vrh jezika iza donjih zuba
Umotaj jezik na gore, iza gornjih zuba
Guraj jezikom obraz, jedan pa drugi
Stavi jezik između gornjih zuba i usne, guraj napolje gornju usnu
Stavi jezik između donjih zuba i usne, guraj napolje donju usnu
Usne zatvorene, mrdaj jezik levo-desno, od jedne do druge ivice usana
Usne otvorene, mrdaj jezik levo-desno, od jedne do druge ivice usana
Obliži usne u krug, pa još jednom ali na drugu stranu, promeni pravac
Coktanje – uvlačenje vazduha, zubi stisnuti, jezik odmah iza zuba, vrhom dodiruje donje zube
Konjski kas – pucketanje jezikom o sredinu tvrdog nepca
Naduvaj obraz, jedan pa drugi
Naduvaj oba obraza, lupkaj obraze rukom tako da polako izduvaš vazduh
Uvuci obraze unutra, kao da ih je neki mali usisivač u ustima povukao, ili kao da si jako mršav
Razvuci usne u osmeh
Napući usne za poljubac
Razvuci usne na jednu pa na drugu stranu lica, kao da se smeje samo pola lica
Grickaj gornjim zubima donju usnu
Grickaj donjim zubima gornju usnu
Probaj da zagrizeš jezik sa obe strane (leve i desne), raširi ga skroz
I za kraj, jedan veliki zev, uz naglo ispuštanje vazduha, da usne zabride kao kada konj njišti.
Vežbe organizujte tako da budu zanimljive vašem detetu. Ne tepajte detetu nego sa njim pričajte jasno i razgovetno. Uvek osluškujte kako vaše dete izgovara glas koji je korigovan i opominjite ako ga izgovori pogrešno ali isto tako i pohvalite svako pravilno izgovaranje.
Potrebno je naglasiti da neobraćanje pažnje na postojanje problema i ne uključivanje u terapiju, može se kasnije negativno odraziti na sposobnost usvajanja i savladavanja veština čitanja i pisanja deteta.