Ovo su činjenice koje morate znati da bi vaš mališan koristio mobilni telefon ili tablet na najbolji (najkorisniji) način…
Foto: Guliver/Thinkstock
Informacije o štetnom uticaju mobilnih telefona i tableta na dečji mozak, koje su se proširile medijima, uznemirile su mnoge roditelje. Era pametnih uređaja u kojoj živimo definitivno nameće i neke ozbiljne dileme, bar kad je o najmlađim korisnicima reč. Ipak, britanski stručnjaci tvrde da su strah i zabrinutost zbog upotrebe ovih gadžeta preterani. Naime, eksperti za razvoj dece kažu da roditelji ne treba da paniče – postoji sasvim bezbedan način za primenu mobinih telefona i tablet računara, te da oni mogu biti i izuzetno korisni.
Koristite ih zajedno
Ne dozvolite da tehnološki gadžeti postanu smetnja druženju. Istraživanja pokazuju da ovi uređaji mogu doprineti kvalitetnijem odnosu s decom ako ih koristite – u zajedničkoj aktivnosti! Deca koja više vremena provode u kvalitetnoj interakciji s roditelljima izrastaju u emotivno stabilnije ličnosti i bolje se uklapaju u društvo. Ona su, na primer, mnogo uspešnija u sticanju prijatelja. Koristite pametni telefon za zajedničko pregledanje porodičnih fotografija, puštanje dečjih pesmica uz koje ćete zajedno plesati ili igranje edukativnih igrica. Čak i komunikacija s rođacima putem skajpa razvija emotivnu bliskost.
Ograničite upotrebu
Prekomerna upotreba pametnih uređaja (mobilni telefon, računar, tablet, laptop) predstavlja smetnju za psihofizički razvoj mališana. To ne znači da je potrebna apsolutna tehnološka apstinenciju: polusatna igra, gledanje crtaća i slušanje muzike ne može škoditi. Važno je da se u tome ne preteruje, da deca tokom upotrebe ovih uređaja nisu odsečena od sveta i da im svaki dan omogućite što više fizičke aktivnosti, te boravak na svežem vazduhu.
Interakcija je važna
Brojna istraživanja ukazuju na to da deca mlađa od 30 meseci ne mogu da uče iz filmova i TV emisija. S druge strane, u jednom američkom istraživanju otkriveno je da dvogodišnjaci nauče podjednak broj glagola u komunikaciji preko skajpa kao i u razgovoru licem u lice s roditeljima. Ključni faktor je interakcija.
Upravo zbog toga, eksperti smatraju da interaktivni mediji, poput elektronskih knjiga i aplikacija za učenje boja, oblika, slova… mogu podstaći razvoj sposobnosti kod dece.
Pažljivo birajte aplikacije
Studije su pokazale da one poboljšavaju memoriju i sposobnost obrade informacija, ali samo uz uslov da su dobro osmišljene. Budite oprezni, za mnoge aplikacije se tvrdi da su edukativne iako u njihovom kreiranju nisu učestvovali stručnjaci, poput psihologa i eksperata za razvoj dece.
Mane i prednosti
Određeni YouTube kanali nude kvalitetne obrazovne sadržaje za vaše mališane. Ipak, imajte na umu da tehnologa ne može naučiti dete kako da se snađe u situaciji kad njegov drugar s igrališta želi da mu uzme omiljenu igračku. Izlaganje situacijama u stvarnom životu neophodno je da bi se dete naučilo empatiji, drušvenim veštinama i rešavanju problema. Zato je važno da pronađete ravnotežu između klasičnih dečjih igara i vremena provedenog ispred monitora. Među stručnjacima postoji zabrinutost da bi vreme provedeno ispred ekrana moglo ugroziti razvoj motoričkih veština, poput penjanja, preskakanja ili modelovanja oblika od peska ili plastelina.
Koristite mudro
Najvažnija poruka ovog teksta jeste da je najvažniji način na koji koristimo modernu tehnologiju, te da vreme provedeno ispred ekrana bude limitirano i da predstavlja oblik interakcije između roditelja i dece.
Koliko dugo?
* Kraće od 15 minuta dnevno za decu mlađu od dve godine. To vreme treba da se svodi isključivo na pregledanje porodičnih fotografija ili razgovor preko skajpa.
* Ne više od dva sata dnevno za mališane od druge do pete godine. Dolaze u obzir edukativni sadržaji, ali isključivo u interakciji s roditeljima.