Kako vaše dete reaguje na loše ocene? Istraživanja pokazuju da detetova reakcija i obrazloženje ličnog neuspeha govori dosta o tome da li će prestati da se trudi. Pomozite detetu tako što ćete obratiti pažnju na na ono što govori kada opisuje svoj neuspeh u nečemu.
Foto: Gulliver/Thinkstock
Pokažite mu kako da vidi stvari iz drugog ugla, izgradi samopouzdanje i popravi svoj učinak.
Počnite tako što ćete posmatrati dete u različitim situacijama, na primer kada dobije lošu ocenu, izgubi utakmicu ili kada se ne slaže sa drugarima. Obavezno reagujte na sledeće rečenice:
“Ja sam kriv(a)!” – Dete sve shvata lično
Kako deca tako i odrasli koji sebe okrivljuju za sve, bez oraćanja pažnje na stvari koje su van njihovog uticaja a koje su doprinele neuspehu, najverovatnije imaju nizak nivo samopouzdanja. Prepoznaćete ga u rečenici “Ja sam glup, eto zašto sam dobio keca!” koja pokazuje da je dete ocenu shvatilo lično. Za razliku od toga, rečenice “Uopšte nisam dovoljno učio ovog puta. “, “Učitelj nam ovo nije dobro objasnio” ili “Bila sam gladna i nervozna jer nisam stigla da doručkujem.” su objašnjenja vezana sa spoljašnje uzroke. I sva su vezana za stvari na koje može da se utiče sledećeg puta.
“Nikada ne uradim dobro kontrolni. Uvek izgrešim” – Dete sve vidi kao trajno i neprolazno
Ako vaše dete koriti reči “uvek” i “nikada” kako bi objasnilo svoj neupseh, potrebno je da poradite na njegovom samopouzdanju tako što ćete ih podsetiti na trenutke kada se desilo suprotno. Možete ga podsetiti na test iz srpskog od prošle nedelje koje je odlično uradilo, ili neki drugi uspeh koji je postiglo. Pomozite mu da greške i neuspeh vidi kao privremene situacije iz kojih može nešto da nauči.
“Ništa mi ne ide od ruke. Sve što uradim je pogrešno.” – Dete neuspeh vidi kao opšteprisutnu pojavu
Naučite dete da posmatra neuspeh kao izolovan događaj kako se neupeh u školi ne bi prebacio i na sva druga polja. Svako dete ima svoje jače strane. Škola naglašava važnost ocena ali u pravom životu postoje ljudi koji nisu bili dobri u školi ali su i pored toga veoma talentovani za nešto, samo ne na način na koji se to meri u školi. Otkrijte jake strane vašeg deteta i ističite ih. Pomozite mu da popravi uspeh u školi, ali isto tako ga podržavajte i hvalite njegove uspehe na drugim poljima, van učionice, bilo da je to muzika, sport, odnos sa drugarima i sl.