30 najsimpatičnijih izgovora zbog kojih mališani ne žele u krevet
Čestitamo na uspešno pređenom nivou "uspavljivanje bebe"! Međutim, sada ste pred pravim izazovom - naterati mališana da ode u krevet. To nije tako ...
pročitaj jošPredstavite svom detetu svet čitanja i knjiga, ali se prethodno naoružajte srtrpljenjem.
Kako bi bilo koja osoba mogla da nauči da čita, mora tokom procesa učenja ovladati sintaksom, semantikom i fonetikom jezika kojeg uči, pa tako nije ništa ni drugačije s decom predškolske dobi. Naime, u današnje vreme nije retkost da deca i pre početka osnovne škole ne samo da znaju slova i brojke, nego i čitaju pojedinačne reči, pa čak i cele rečenice.
Čitanje u predškolskom periodu
Ako želite da vaše dete predškolske dobi nauči upravo ovu veštinu pre nego što krene u prvi razred osnovne škole, najbolji način je da svaki dan čitate detetu slikovnice i knjige, a i da ga uključite u aktivnosti koje sprovode biblioteke za predškolski uzrast.
Naravno, vrlo bitno je pisanje i poznavanje slova, ali i mogućnost pisanja reči, pa tako nemojte zaboraviti ni na taj segment učenja.
Zainteresujte dete za čitanje različitih stvari, na primer, čitanje recepata dok pravite omiljeni kolač i slično. Nemojte zaboraviti da proces učenja za dete nije lak, pa će vam trebati mnogo strpljenja i ponavljanja.
Struktura knjige i njen sadržaj
Kao što smo rekli za čitanje je potrebno poznavanje sintakse pisanog jezika. Sintaksa je veština koja počinje s razumevanjem strukture same knjige, reči i rečenica koje se nalaze u knjizi. Kada ste vašem detetu s godinu dana pokazali prvu slikovnicu, nije shvatalo šta je prva strana knjige, šta poslednja, pa čak ni da drži knjigu naopako. Nije shvatalo da se knjiga čita od prve do poslednje stranice, a da se priča odvija od prve do poslednje stranice. Jednom kada dete shvati strukturu knjige, počeće da shvata šta se nalazi unutra – reči, rečenice, odeljci, poglavlja.
Radnja knjige
Semantika je veština koja uključuje mogućnost prepoznavanja i definisanja reči, ali i predviđanja radnje priče, razumevanje likova i karaktera u priči, zatim mogućnosti da posle s detetom možete razgovarati o jednom poglavlju knjige, ali i celoj knjizi nakon što ste je pročitali. To takođe, podrazumeva upoznavanje deteta s istoznačnim rečima (sinonimima) i rečima koje imaju slično značenje, deminutivima, istim rečima koje imaju različita značenja i tako dalje.
Kada dete počne samo da čita reči rečenice na glas uz vašu pomoć, nemojte ga zaustavljati usred rečenice kako biste ga naučili nekoj teškoj reči koju ne može da pročita. Pročitajte tu reč, a dete neka nastavi rečenicu do kraja. Nakon toga obasnite detetu reč i nastavite dalje. Tako će dete razumeti rečenicu i moći da shvati nastavak priče.
Stručnjaci preporučuju knjige s rimom. Čitajte detetu tako da svaku reč pročitate polako i razgovetno, i da pokazujete prstom dok čitate. Na kraju svake rečenice stanite, kako bi dete shvatilo da ste stigli do kraja, a da se kraj označava tačkom, upitnikom, uzvičnikom!
Čitanje i izgovor reči
Fonetika je, može se reći, mehanički deo samog procesa čitanja. Radi se o pravilnom izgovoru zvukova i reči. Takođe, fonetika obuhvata razlikovanje reči koje slično zvuče, a u suštini su različite kao što su „prodati“ i „probati“.
Kada čitate deci knjige s rimom, naglasite reči koje se rimuju, pa ih objasnite, ako je potrebno. Na primer, rimuju se „veče“ i „teče“; „dan“ i „san“; „prlja“ i „mrlja“.
Izvor: žena.hr, M.G.
Roditelji se često žale da ih dete ne sluša ni ne misleći da sve polazi upravo od njih samih. Da li ste se zapitali kako dete shvata vaše poruke i ...
pročitaj jošDete neće samo naučiti šta je kulturno a šta ne, već na tome morate raditi. Mame i tate ponekad ne vode računa o bontonu pa se iznenade ponašanjem ...
pročitaj jošMalo je roditelja koji mogu pogledati svoje dete i zaista iskreno i objektivno priznati da ono ima problema sa ponašanjem i da maltretira drugu dec...
pročitaj još