28.09.2016 Novi broj

Teorije koje potvrđuju da su prvorođena deca pametnija

Prvorođena deca ostvaruju bolje rezultate na testovima inteligencije i u školi u odnosu na svoju mlađu braću i sestre, pokazuje nova studija, a evo i teorija koje to potvrđuju…

Foto: Gulliver/Thinkstock

Foto: Gulliver/Thinkstock

Sudeći po novoj studiji, prvorođena deca imaju bolje rezultate u školi, a to je sve zasluga roditelja. „Jednostavno, roditelji nisu toliko posvećeni kasnije rođenoj deci i kao rezultat, prvorođena deca dobijaju bolje ocene i bolje vaspitanje“, rekli su istraživači Džozef Hoc i Huan Pantano.

Mnogi čitatelji se neće složiti sa ovom studijom jer je uvreženo mišljenje da se praksom stiže do savršenstva, zar ne? Zar roditelji u 30. i 40. godinama nisu iskusniji i sposobniji da dete izvedu na pravi put?

S druge strane, postoji mišljenje da prvorođena deca mogu biti neorganizovana, zaboravna i izgubljena u svom svetu.

Ipak, internacionalne ankete dokazale su da prvorođena deca širom sveta imaju viši IQ, bolje rezultate u školi, a ovo su teorije koje to potvrđuju.

1. Teorija podeljene pažnje
Ranije rođena deca uživaju više pažnje od strane roditelja od braće i sestara koji se rode kasnije.

2. Teorija loših gena
Čvrst dokaz višeg IQ-a kod prvorođene dece vodi do ubeđenja da kasnije rođena deca dobijaju umanjen “genetski doprinos”.

3. Teorija „Završio sam sa decom“
Neki roditelji odluče da prestanu da prave decu nakon teškog iskustva sa prvim detetom. U tom slučaju, slabije sposobnosti kasnije rođene dece nemaju veze sa genetikom već sa pristrasnosti roditelja. Neki roditelji pak, nastavljaju da prave decu dok ne rode jedno toliko problematično da će ih naterati da stanu.

4. Teorija učenja mlađeg brata ili sestre
Ovo je ideja da starije dete ima dosta koristi od mogućnosti da podučava svoju mlađu braću i sestre. Ove veštine podučavanja pomažu prvorođenom detetu da izgradi veštine učenja koje ga čine boljim u školi.

5. Teorija razvoda
Porodične krize poput razvoda najčešće se dešavaju nakon rođenja prvog deteta i mogu loše uticati na odgajanje kasnije rođene dece.

6. Teorija lenjog roditelja
Ovde se radi o tome da mladi roditelji imaju strah da ne pogreše prilikom odgajanja prvog deteta, a kada stignu do drugog i trećeg njihovo interesovanje opada.

Hoc i Pantano kažu da roditelji najčešće postavljaju stroga pravila tokom odgajanja prvog deteta, dosta se mešaju u njegov akademski razvoj i kažnjavaju loše ocene . Na ovaj način oni grade „reputaciju“ strogih roditelja i nadaju se da će se tih pravila držati i mlađa deca.

Njihova teorija je zanimljiva ali ne naročito ubedljiva. Prvo, jako je teško testirati je, a ona mnogo bolje pokazuje to da su roditelji blaži prema kasnije rođenoj deci jer vaspitavanje četvoro dece istim žarom kao jednog iziskuje mnogo novca i napora. Takođe, ako kasnije rođena deca zaista imaju lošije rezultate u školi, to ukazuje na to da njihovu teoriju demantuje ogroman broj porodica širom sveta.




Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

još iz kategorije