Maniri za stolom: Naučite dete da su važni
U zavisnosti od uzrasta vašeg mališana, jednostavni maniri za stolom mogu da se savladaju ali im je ipak potrebna vaša pomoć da ih nauče. Otkrivamo...
pročitaj jošNAŠ STRUČNI SAVETNIK
Dragoslava Pajić, pedagog
Sva deca su kreativna i zato ne postavljajte pitanje da li je i vaš mališan u grupi ”nadarenih”, već pokušajte da zauzmete stav koji će mu olakšati oslobađanje kreativnih potencijala. Futuristi kažu da će poslovi budućnosti biti takvi da će se snalaziti samo one osobe koje su dovoljno fleksibilne, imaju izraženu imaginaciju i kreatvnost. Zato već danas počnite da spremate dete za budućnost.
PUSTITE MAŠTI NA VOLJU
Odrasli često zaboravljaju da deca imaju urođenu, neiskvarenu potrebu da maštaju i to je divan talenat. Nažalost, često se taj dar naziva laganjem i ”pričanjem gluposti”, a to može biti pogubno za dečju kreativnost. Ukoliko budete razumeli i podržali to što vaš mališan pola dana provodi u začaranom svetu zmajeva i princeza, učinićete puno za njegov razvoj. Istraživanja su potvrdila da kreativni ljudi imaju više samopouzdanja, te da su bolji u rešavanju svakodnevnih problema. Ne brinite, faza intenzivnog maštanja ne traje dugo i ne znači da će vaše dete izgubiti kontakt s realnošću. Slobodno podstaknite svog mališana na maštanje. Pokušajte zajedno da smišljate priču s više različitih završetaka postavljajući što veći broj ”šta bi bilo da…” pitanja. I obavezno beležite sve što izmaštate kako biste kasnije zajedno uživali u različitim verzijama vaše bajke. U starijem uzrastu, ovu igru možete pretvoriti i u društvenu zabavu, gde bi se priča gradila tako što bi svako dodavao po jednu rečenicu.
ČITAJTE ŠTO VIŠE
Čitanje je ”kaman temeljac” celokupnog razvoja, jer stimuliše razvoj mozga, bogati iskustvo i rečnik, širi horizonte i gradi snažan karakter kod dece. Čitanje je ujedno i osnova razvoja kreativnosti i zato čitajte detetu što više i češće. Knjiga ne treba biti samo sredstvo za uspavljivanje, ono mora biti okružen njima. Zato mu slikovnice i knjige poređajte na policu koja mu je lako dostupna i odakle će, kad god poželi, moći da uzme priču koja bi čitao s vama. Nemojte se zaustaviti samo na dečjim knjigama. Čitanje reklamnog materijala, bilborda, enciklopedija takođe može biti odličan način da dete održava kontakt s pisanom rečju. I, naravno, nakon nakon svake priče ili pesme razgovarate o pročitanom i dajte svom mališanu priliku da iskaže svoja osećanja i da predloge šta bi i kako promenio, šta mu se svidelo a šta ne. Neka smisli drugačiji završetak priče ili nacrta neki omiljeni deo. Možete celu priču odglumiti ginjol lutkicama ili se maskirati u omiljene likove i napraviti predstavu.
KOMBINUJTE LIKOVNE MATERIJALE I TEHNIKE
Nekim mališanima za umetničko izražavanje dovoljno je da ispred sebe imaju parče papira i nekoliko bojica. Ukoliko se vaš mališan ne ubraja u ovu grupu, onda znate koliko je teško izmamiti od njega čak i običnog Čiča Glišu na papiru. Nemojte odustajati! Dokazano je da sva deca vole da se izražavaju kroz likovnu umetnost, samo je pitanje oblasti i tehnike koja im leži. Zato, krenite u istraživanje…
Za početak, ponudite mu plastelin, koji veoma prija dečjim prstićima i pruža brojne mogućnosti za oblikovanje. Kad savlada osnovne oblike poput zmije ili puža, kreacije možete obogatiti čačkalicama, dugmićima, kuglicama, pirinčem i drugim materijalima koji vam se nađu pri ruci. Ne brinite za fleke, oslobodite deo poda i dajte detetu da slika temperama, vodenim bojicama, te mu pružite mogućnost da pored četkice koristi i svoje prstiće, što je posebno omiljeno u mlađem uzrastu. Igru bojama možete obogatiti tako što ćete duvati kroz slamčice ili ćete lenjir natopiti temperom i vući ga po papiru. Ne ograničavajte dete – u umetnosti je sve dozvoljeno, čak i to da nebo bude zeleno a trava ljubičasta. Ukoliko se potrudite, čak i zakletog protivnika klasičnog crtanja možete privoleti na ovu aktivnost. Zajedno smišljajte neku smešnu, simpatičnu priču dok crtate i napravite mini-strip. Sigurno ćete se dobro zabaviti. Uvek imajte u vidu da je u kreatvinom izražavanju daleko važniji proces od rezultata.
VEŽBAJTE ČULA
Veoma je bitno da svom mališanu omogućite da svakodnevno ispituje granice i moći svojih čula mirisa, ukusa, vida, sluha i dodira, te da ga naučite da ih što maštovitije koristi. Time će biti mnogo zainteresovaniji za prirodne pojave i naučiće kako da razvija svoje otkrivalačke sposobnosti. Iskoristite to što vaše dete uživa da pogađa zatvorenih očiju, pa mu u igri ćorave bake dajte da proba različite ukuse, mirise, zvukove ili da vezanih očiju opipava materijale neobične teksture. Zajedno gledajte kroz kaleidoskop, teleskop ili poluotvorenih očiju prema svetlu, te opisujte ili crtajte šta ste videli. Slušajte kroz čašu naslonjenu na zid, kroz školjku, s vatom u ušima. Na kraju će samo dete početi da smišlja načine kako da koristi svoja čula, na što neobičniji način.
PAŽLJIVO BIRAJTE IGRAČKE
Igračka je najvažniji rekvizit u dečjoj igri, ne samo zato što određuje čega će se dete igrati već i zato što utiče na dužinu trajanja igre, ali i na to koliko će kreativnosti uložiti da bi je koristilo. Zato pažljivo birajte igračke. Najbolji izbor jesu one koje se mogu koristiti na više načina (kockice) – podstiču radoznalost (sastavi-rastavi igračke) ili maštu (dečji sudovi, ginjol lutkice). Izbegavajte igračke koje vaše dete stavljaju u pasivan položaj, poput onih na baterije. Uvek je bolje imati manji broj kvalitetnih i dobro odabaranih igračaka nego gomilu s kojom vaš mališan neće znati šta da radi. Da li se i vama dešava da Betmeni, roboti i plišane igračke stoje na policama, dok se dete danima, potpuno opčinjeno, igra kutijom od cipela, kanapom ili štapićem? Dozvolite mališanu da u igru uključi predmete koje već imate u kući. Iznenadićete se na koliko se kreativnih načina mogu kombinovati šerpe i kutije i šta sve može postati najobičniji peškir ili krevet. Imajte u vidu da se vrednost igračke ne meri po ceni, već po tome na koliko vremena će okupirati pažnju deteta.
Senzorne igre za decu su istraživačkog tipa i aktiviraju sva detetova čula.
pročitaj jošRoditelji često prebacuju odgovornost na učitelje i nastavnike, no veštinama koje će deci biti potrebne sami ih moraju podučiti. Donosimo vam spisa...
pročitaj jošVećina dece progovori do druge godine. Normalno, svako dete se razvija na svoj način i svojim tempom, pa je tako i broj reči koje u određenom perio...
pročitaj još