Održavanje kuće čistom i sređenom, dok su deca mala, često je uzaludan posao. Iskoristite to što klinci vole da pomažu starijima, jer se tako osećaju važno i korisno. Samo je bitno da im nađete zaduženje u skladu sa njihovim godinama i sposobnostima.
Trogodišnjake možete da naučite da sakupljaju igračke posle igre i da posle jela sklone tanjir sa stola. Deca od četiri do šest godina su sposobna da nameste krevet, ali ne očekujte da to urade savršeno.
Psiholozi savetuju roditeljima da ne koriste zapovesti: „Sredi svoju sobu!“, već da deci daju konkretna uputstva, jedno za drugim poput „prvo pokupi sve autiće u kutiju“, „sad obriši prašinu sa stočića“…
Sklanjanje stvari sa poda i raspremanje može za najmlađe da bude pravo uživanje ako to urade uz neki specijalni zadatak. Na primer, dok se ne završi pesma koju ste pustili. Ili, ako im kažete boju, a oni da pokupe i sklone u ormar sve stvari u tom tonu.
Deca u nižim razredima osnovne škole mogu da operu sudove, obrišu pod, okače veš da se suši… Nacrtajte tabelu sa zadacima koje bi trebalo da obave svakoga dana, pa najvrednije dete nagradite na kraju nedelje. Sa starijom decom je potrebno više strpljenja, tinejdžeri su buntovni, pa je bolje da im date „klizni rok“ nego da kažete da mora da uradi odmah. Rečenice tipa: „možeš li to da uradiš pre večere“ ili „završi to dok ti ne dođu drugarice“ neće im delovati kao imperativ.
I, najvažnije je da se po obavljenom poslu dete pohvali, bez obzira na to da li ima tri godine ili 14. Ako izostane roditeljska zahvalnost, najmlađi se osećaju kao da su uzalud radili i sledeći put će teže prihvatiti obaveze. Isto tako, važno je i da mame i tate ne idu za decom u kontrolu, da popravljaju i proveravaju ono što su uradili, jer će mališani prestati da se trude i neće razviti osećaj odgovornosti za svoja dela, pošto će navići da neko uvek ide iza njih i sređuje to što nije dobro.
izvor: Novosti
Foto: Freedigitalphotos.net/photostock