Dete kroz razvoj treba da pokazuje interesovanje za slova. U suprotnom, smatra se da može imati teškoće u savladavanju čitanja.
Foto: Guliver/Thinkstock
Prva faza: Sa dve do tri godine starosti dete treba da pokazuje prvo interesovanje za pisani jezik. To je period razvoja koji se naziva „predčitačka veština“. Svest o pisanom jeziku razvija vrlo rano, preko slikovnica, knjiga, novina koje ga okružuju.
Druga faza: Oko četvrte godine dete počinje da uočava razlike u oblicima grafema – slova, primećuje razlike u načinu čitanja – iako ono još uvek ne čita. Počinje da piše s leva na desno i odozgo prema dole. Uočava da se reč sastoji od slova, oseća rimu u pesmicama, a može i da imenuje prvi glas u nekoj kratkoj reči.
Treća faza: U predškolskom uzrastu dete počinje da prihvata analizu i sintezu kratkih reči, voli da se igra rečima, ponavlja ih, pamti brojalice, kratke pesmice…
Četvrta faza: U uzrastu kada polazi u školu dete razvija sposobnost da prepozna da glas koji izgovori odgovara određenom grafemu. Počinje da uči tehniku čitanja, bazira se prvenstveno na prepoznavanju grafema, da bi kasnijim uvežbavanjem i automatizovanjem tehnike čitanja počelo da prati sadržaj pročitanog.
Peta faza: Između osme i desete godine starosti čitanje bi trebalo da bude automatizovano. Dete više ne razmišlja kako čita, već šta čita, o čemu. U drugom, odnosno trećem razredu škole dete ne bi trebalo da ima teškoće da prepriča pročitano.