
Kako naučiti dete matematiku? 5 zabavnih saveta
Zaboravite na klasično vežbanje zadataka koje ne voli ni jedan mališan. Otkrivamo kako naučiti dete matematiku, a da se pritom zabavi i usvoji znan...
pročitaj jošOve aktivnosti mogu vam poslužiti kao inspiracija da matematiku učinite zabavnom i da je vaše dete svakodnevno uči a da toga nije ni svesno. Koristite ih svaki put kad vam se ukaže prilika i uporedo pričajte o tome šta radite, jer fizičko iskustvo u kombinaciji s verbalnom podrškom pomažu da se učvrste mnoga bazična znanja. Na taj način će dete kroz igru razviti matematičke pojmove-
Pesmice koje podrazumevaju brojanje – kao što su „Jedan, dva, tri… deset, izašao beli mesec“ ili „Pet malih pačića“ – možete da pevate s detetom i pre nego što se kod njega formira koncept značenja reči. Ova verbalizacija pomoći će vašem mališanu da zapamti imena brojeva prve desetice.
Pesmice, igre s prstićima i rime s verbalizovanim brojevima pomažu da dete nauči osnovno brojanje i predstavljaju najbolji uvod u svet brojeva. S vremenom, dete će naučiti da broji predmete i počeće da shvata značenje brojeva dva i tri.
Koristite reči kojima ćete opisivati kvantitet stvari koje vas okružuju. Na primer: „Pogledaj koliko puno igračaka za pesak ima onaj dečak, a mi smo poneli samo nekoliko igračaka. On sada ima više igračaka od nas, a mi imamo manje od njega.“(Pročitajte i: Matematika kroz igru za dete od 7 godina)
U dve činije sipajte različite količine žitarica. Pričajte s detetom o tome gde ih ima više, a gde manje. Pitajte ga koju bi činiju on više želeo i zašto.
Od plastelina napravite nekoliko glista tako da neke budu duže, a neke kraće. Pitajte dete da identifikuje glistu koja je najduža i onu koja je najkraća.
Zajedno s njim stanite ispred ogledala i upoređujte vaše visine. Pitajte dete ko je viši, a ko niži. Pozovite i ostale članove porodice da vam se pridruže.
Ponesite na igralište plastične posude različite zapremine i sedite u pesak. Neke posude napunite peskom, a neke ostavite prazne. Zatim brojte koliko posuda treba sipati u kanticu da bi se ona napunila peskom.
Isti princip može se demonstrirati na više različitih načina. Sipajte punu čašu vode, zatim popijte vodu i pokažite detetu da je čaša sada prazna. Isto je i s kolicima u supermarketu – pre odlaska na kasu su puna, a zatim ostaju prazna kad se sve izvadi iz njih.
Ne propustite priliku da svaki put uključite dete u pakovanje kofera i slaganje stvari u kutije.
Aktivnosti u kuhinji najbolje su za demonstraciju i učenje svih nabrojanih veština i shvatanje navedenih koncepata! (Pogledajte: PROBUDITE MALOG GENIJALCA)
Dajte detetu da mesi testo i neka prvo napravi tanku podlogu za picu, a zatim i debelu. Pravite debele kiflice i tanke štapiće, velike i male kolače – i ne zaboravite da ih prebrojite.
Secite debelo parče hleba. Listajte debelu knjigu koja ima mnogo stranica i tanku koja ima malo stranica.
Razgovarajte o tome šta je najtanje, a šta najdeblje, šta podrazumeva „deblje od“ i „tanje od“.
Sakupite nekoliko kartonskih kutija (kutije za cipele, kutije od voća, kutije za picu i kutije od žitarica). Pozovite dete da prvo stavlja stvari u najveću kutiju, a zatim u najmanju. Neka izbroji koliko stvari može da stavi tako da kutija bude puna, pa to uporedite s drugom kutijom različite veličine.
U koju kutiju dete može da stane? Ukoliko je vaše dete starije, onda mu možete poređati kutije od najmanje do najveće i pozvati ga da skače iz jedne u drugu.
Izmešajte cipele različitih veličina, a zatim pokažite detetu kako može da ih sortira i upari. Počnite s izuzetno velikim i vrlo malim cipelama, a zatim postepeno dodajite i međuveličine.
Oblici opisani matematičkim pojmovima nalaze se svuda oko nas. Prečnik, obim, kvadratna veličina, mere svemira – sve je suštinski povezano s oblicima. Dok spremate kuću, potražite nekoliko kvadratnih i pravougaonih kutija (od žitarica, čajeva, cipela), nekoliko krugova (činije, flaše, lopte) i nekoliko trouglova (ofingera). Pokažite ih detetu i pričajte o različitim oblicima. Zatim krenite u lov na oblike po kući.
Ispred mališana stavite nekoliko plastičnih kutija različitih oblika i pozovite ga da pronađe odgovarajuće poklopce za njih.
Eksperimentišite s lakim i teškim predmetima.
Vreća s kamenjem je veoma teška i potrebna je snaga da bi neko mogao da je nosi. Balon je lagan i zato se on nežnim udarcem može vinuti visoko u vazduh.
Istražujte isti koncept dok je dete u kadi. Eksperimentišite sa stvarima koje mogu da plutaju i onima koje tonu. Koji je predmet najteži, a koji najlakši? Neka dete pogađa šta će plutati, a šta potonuti.
Beba više nije beba, sada je - dete. Sposobnosti vašeg deteta sve su veće, a razvoj njegove inteligencije sada kreće u novom pravcu Kako se razvij...
pročitaj jošDete počinje da govori sa godinu dana. To je tek jedna-dve reči (mama, ne...). Potom dodaje „tata", „baba", „deda", „bata"... Između 12. i 24. mese...
pročitaj jošEksperti navode nekoliko razloga za buđenje tokom noći, kao i nekoliko načina da pomognete mališanu da se vrati u carstvo snova..
pročitaj još