mali naučnik

Pomozite detetu da upozna svet oko sebe

Nikada nije prerano da započnete s podsticanjem dečje radoznalosti i želje da se upoznaje svet oko sebe. Zahvaljujući ovoj osobini, mališan lakše uči, razvija se i dobija informacije pomoću kojih daje smisao svom okruženju.

Možda ste primetili da mala deca često pitaju „zašto“. To je zbog toga što su deca prirodno radoznala da saznaju kako stvari rade, a kako bi stekla pojam o životu. Od treće godine i s usvojenom sposobnošću govora, mališan počinje da postavlja pitanja, što je odličan trenutak da počne da uči osnovne principe nauke, kao što su sila gravitacije ili unutrašnja građa ljudskog tela (mišići, kosti, organi). Nauka je svuda oko nas. Sve što nas okružuje potencijalna je tema i prilika da se dete upozna s osnovama nauke, od spremanja jela u kuhinji do posmatranja ptica i bubica u bašti ili parku, od putovanja do kupanja i jedenja. (Saznajte i: Kako da lenjo dete postane dobar učenik?)

Vreme za eksperimente

Zaboravite na dosadne časove predmeta iz prirodnih nauka u školi, tokom kojih vam se uglavnom spavalo. Uvek se vodite idejom da vi niste nastavnik koji dete podučava, već roditelj koji mu pruža priliku da istražuje i posmatra principe nauke u praksi. Jednostavnost pristupa je ključni element u podsticanju izgradnje čvrste veze deteta i nauke. Zato, neka vam i kuhinja i park i bašta budu laboratorije, a igra neka vam bude prilika za eksperimente. Da biste pridobili detetovu pažnju, odaberite temu koja se uklapa u njegovo trenutno interesovanje, kao što su na primer vozovi, pravljenje kolača ili ljuljanje u parku.

Opremite laboratoriju

Svakom dobrom naučniku potrebna je dobra oprema, pa zato nema razloga da detetu ne nabavite lupu, mikroskop i dvogled prilagođene dimenzijama njegove ruke. Pomoću njih ćete i nauku moći da pretvorite i priču o jednostavnim stvarima iz okoline, kao što su prazna kartonska kutija, koja se u praksi često pokaže kao predmet koji najviše budi dečju pažnju i radoznalost. Proučavanjem bezbednih, jednostavnih predmeta koji se mogu ispitati svim čulima, dete podstiče maštu, razvija sposobnost koncentracije i budi želju za istraživanjem. Drugim rečima – sve osobine koje krase dobrog naučnika.

Odredite jednu korpu ili kutiju u kojoj ćete čuvati „blago“ – sve predmete koji su pogodni za proučavanje, kao što su školjke, šišarke, loptice. Sve te predmete možete koristiti za slaganje, merenje, vaganje, kotrljanje, pravljenje oblika, skupljanje i proizvodnju zvukova, ali i za bilo koji drugi eksperiment koji se vašem malom naučniku učini zanimljivim.

Ne zaboravite na užitak i zabavu!

Zapamtite, oprema i znanje samo su deo onoga što je potrebno da se kod deteta izgradi dublje interesovanje za dalje učenje. Strast je neophodan element, zato ne zaboravite da se smejete, zabavljate, igrate, ohrabrujete i hvalite dete. Budite kreativni i upustite se i u igre čiji ishod nećete uvek moći sa sigurnošću predvideti. Iznenadite se zajedno s detetom ako dobijete neočekivane ili drugačije rezultate. Na internetu ćete pronaći pregršt ideja i izvora za zabavno istraživanje i učenje s mališanima.

Iskoristite svaki trenutak

Možda vama poslovi po kući i svakodnevne obaveze deluju nezanimljivo i naporno, ali vašem detetu će biti prava avantura da vas posmatra ili vam pomaže dok vadite suđe iz mašine ili birate namirnice u supermarketu. Ne samo što će uživati jer je pored vas nego će i na svakodnevne obaveze početi gledati kao na uzbudljivu igru, jer bebama je sve novo i zadivljujuće! Ono što je vama normalno, obično ili monotono – za bebu je novo i uzbudljivo. Naime, sve doprinosi stvaranju novih sinapsi u bebinom uposlenom mozgu. Ona će želeti da bolje prouči boje čarapa u korpi za veš, zanimljivo će joj zvučati nazivi voća i povrća na pijaci, imena ulica kojima prolazite, a miris sveže pokošene trave zasigurno će joj zaokupiti pažnju. Sve što vaše dete vidi – kako uzimate garderobu s hemijskog čišćenja, bacate smeće, stavljate sudove u sudomašinu – sve mu to pruža nova saznanja i doprinosi njegovom razvoju.

Zamislite samo šta za bebina čula predstavlja odlazak u supermarket! Dok sedi u kolicima koja gurate, ona oseća da se kreće. Oko sebe vidi ogromno šarenilo svakojakih proizvoda, a u nozdrvama oseća mirise voća, povrća, mesa, sireva… Oseti i svežinu vazduha u delu s frižiderima, a pod prstima teksturu sveže breskve. U ušima joj odzvanjaju zvuci kase, skeniranja bar-kodova i zveketa sitniša. Sve ove naizgled jednostavne stvari hrane i podstiču njen cerebralni korteks.

Poredite!

Podstaknite dete da poredi stvari i na dinamičan i zanimljiv način pomoći ćete mu da podstakne radoznalost. Ako se istovremeno budete igrali crvenom i zelenom jabukom, zatim knjigom u kojoj ima slika jabuke i plastičnom jabukom, dete će zaintrigirati šta je to što ih sve čini „jabukom“. Možete mu takođe dati žutu kašiku, žuti autić i žutu čarapu i ono će se sigurno zapitati šta je to što ih sve čini „žutim“. Dete na ovaj način mnogo lakše uči i reči.

Postavljajte pitanja

Umesto da detetu svako veče pred spavanje čitate priču, za promenu mu pričajte o onome što može da vidi. Ispitujte ga o predmetima koji se nalaze u sobi i smislite poneki zanimljiv komentar o njima.

Igrajte se različitim teksturama

Da biste podstakli dečju radoznalost pri upoznavanju s različitim teksturama, stavite na tacnu nekoliko namirnica koje dete lako može da izgnječi: pire od krompira, skuvane jabuke, stvrdnuti krem s jajima, žele. Savet: ovu igru najbezbednije je igrati u dvorištu.

Aktivnosti za pupoznavanje sveta oko nas

Vreme i godišnja doba

Skupljajte kišnicu i merite njenu količinu; dobijene podatke beležite u meteorološki dnevnik. Napravite sunčani sat, posmatrajte oblake, merite vreme između munje i groma.

Čula

Igrajte se tako što ćete mališanu staviti povez preko očiju, a zatim mu ponuditi različite začine ili hranu da omiriše ili proba, pa da ih opiše; sparite obrise s predmetima, napravite zvečke od plastične boce ili vrećice, hodajte bosi po pesku, travi i blatu.

Biljke i životinje

Brojte godove na panjevima, posmatrajte lišće i insekte pod mikroskopom, sadite semenke i uzgajajte povrće u bašti, posmatrajte ptice u letu, stavite cveće u obojenu vodu.

Hemija u kuhinji

Mesite testo i pravite hleb, napravite kockice leda od obojene vode i ubacite ih u čašu s vodom, istopite čokoladu i sipajte je u modle različitih oblika, posmatrajte kako se kolač diže u rerni dok se peče, pratite kako voće sazreva, truli i postaje braonkasto.

Brzina i gravitacija

Organizujte trku autića s preprekama; zavežite predmete konopcem i njišite ih različitim brzinama, ispustite loptice s različitih visina, pravite papirne avione, puštajte zajedno zmaja.




još iz kategorije