da li trudnica sme da posti
24.03.2022 Ishrana trudnica

Da li trudnice smeju da poste?

Rano proleće je doba posta u najvećim hrišćanskim zajednicama. Kad ste u drugom stanju, vaša ishrana utiče i na plod, pa se sigurno pitate da li, ako isključite određene namirnice, da li će trpeti bebin razvoj

Svaka promena ishrane u trudnoći neminovno ostavlja posledice na plodu: neke su pozitivne, druge negativne. Pošto se u hrišćanskoj religiji pod postom podrazumeva jelovnik na kome nema mesa, jaja, mleka i mlečnih proizvoda, graziranih pića – ovakav način ishrane u suprotnosti je sa preporukama nutricionista koji trudnicama preporučuju najmanje tri porcije proteina dnevno. Stoga, smatraju lekari, post koji primenjujete tokom trudnoće ne bi smeo da – traje duže od dva dana.

Zašto trudnica (ne)treba da posti? 

Koliko god da je post duhovno pitanje, on pokreće čitav niz procesa u organizmu i trudnica bi trebalo da mu pristupi ozbiljno i uz pripreme. Da li će postiti ili ne, trebalo bi da odluči u konsultaciji sa svojim lekarom, a posle provere krvne slike i gvožđa.

Vrlo je važno u kakvom je stanju bilo telo žene pre nego što je ušla u trudnoću i kako se hranila pre nego što je počela da planira post. Ukoliko je njena ishrana bila uravnotežena, ako ne pati od nedostatka vitamina ili minerala, njeno telo će se lakše izboriti sa izazovom posta u trudnoći.

Da li će post uticati na bebu, zavisi od još mnogih faktora: koliko će dugo post trajati, koliko će rigorozan biti, u kojoj je nedelji trudnoće majka i dokle je sa razvojem stigla beba, koja je to mami trudnoća po redu i koliki je bio razmak među trudnoćama.

Jedno od najvažnijih pitanja jeste da li trudnica ima još neko stanje ili bolest koji je prate: bolesti srca, bubrega, jetre, pluća, štitne žlezde, dijabetes.

Kada trudnica ne treba da posti

Trudnica ne bi trebalo da posti u sledećim slučajevima:

  • kad oseća mučninu, gorušicu ili ima drugi tip probavnih smetnji

  • ako joj je dijagnostifikovan gestacijski dijabetes

  • ukoliko je anemična

  • ako ima bilo kakav dodatni zdravstveni problem

  • ukoliko je u poslednjem trimestru trudnoće

Ono što medicina pouzdano zna jeste da se tokom posta u organizam majke unosi daleko manje kalorija nego što to njeno trenutno stanje zahteva. Zbog toga, telo poseže za oslobađanjem energije iz masnih naslaga, a uz energiju, oslobađaju se i toksini. Neki od ovih nusprodukata posta mogu zaista da budu opasni i da prodru kroz posteljicu i pupčanik i dovedu do poremećaja u rastu ili razvoju ploda. (Saznajte: Zašto je trudnicama neophodan poseban režim ishrane?)

Nekoliko naučnih studija razmatralo je uticaj posta u trudnoći na težinu bebe u trenutku rođenja. Rezultat je nedvosmislen: post tokom trudnoće može izazvati manju porođajnu težinu bebe, ali se to uglavnom događa majkama koje su se i loše hranile tokom dužeg vremena ili su unosile premalo kalorija pre trudnoće. Studije su merile i koeficijent inteligencije beba čije su mame postile tokom graviditeta i utvrđeno je da su odstupanja minimalna ili nikakva. To znači: post ne utiče na inteligenciju i sposobnosti deteta!

Šta trudnica treba da jede tokom posta?

Ako se odlučite da postite, važno je da pre početka posta pripremite svoje telo. Bar sedam dana pre posta počnite da jedete laganiju hranu i da polako izbacujete i zamenjujete namirnice koje nećete koristiti tokom posta. (Pročitajte i: Ishrana u trudnoći: 10 namirnica koje nisu za trudnice)

Dok postite, važno je da imate pet obroka u danu i da pazite da porcije ne budu manje nego obično, ali ni veće – kako vam se ne bi javile smetnje poput nаdutоsti, kiseline, gasova, bolova u stomaku ili problema sa stolicom.

Vodite računa o tome da proteine iz naimirnica životinjskog porekla zamenite adekvatnim biljnim namirnicama: jedite dosta žitarica, semenja, orašastih plodova, soje, mahunarki. Odličan izvor proteina su i bademi, tofu sir, kinoa, pasulj i leblebija.

Pripazite da ne upadnete u zamku da jedete ograničen broj namirnica, a naročito nemojte dozvoliti da vam ishrana bude bazirana na testeninama. Umesto toga, planirajte obroke od voća i povrća.

Obratite pažnju na to da tokom posta ne izbacite masnoće iz ishrane u potpunosti, jer su i one neophodan izvor energije tokom trudnoće. Koristite alternativna, biljna ulja i avokado.

Pošto je unos proteina veoma značajan za razvoj ploda, preporučuje se da trudnice koje poste konzumiraju više ribe, orašastih plodova i da obavezno piju sojino mleko kao potencijalni izvor dodatnog kalijuma.

NE, NIPOŠTO!

Trudnice nikako ne bi smele da poste na vodi. Pošto telo trudnice troši daleko više energije nego telo žene koja nije gravidna, vrlo brzo će doći do pada nivoa šećera u krvi. Ovakve fluktuacije insulina su više nego štetne za trudnice. Tokom posta na vodi, organizam crpi energiju iz masti, tokom čega se oslobađaju toksini koji se prenose po organima i dopiru i do bebe.

još iz kategorije