miran bebin san, beba spava, prespavati celu noć
08.12.2021 Razvoj bebe

Za mamu čija se beba često budi: Prespavajte celu noć!

Bebin san… Zvuči tako prirodno, mirno i jednostavno, zar ne? Ali, realnost je mnogo drugačija jer većina beba svoju prvu noć prespava tek sa devet meseci. Izuzetno „nezgodne bebe“ to čine posle drugog rođendana. Pomozite svojoj bebi da prespava celu noć i da, napokon, počne da spava „kao bebaˮ.

Sposobnost kvalitetnog spavanja je veština. Da bi dete naučilo kako čvrsto i kvalitetno da spava potrebno je vremena, strpljenja, stručne pomoći roditelja i odgovarajućih uslova za spavanje. Najvažnija veština koju vaš mališan mora da nauči jeste kako da spoji nekoliko ciklusa spavanja u jednu celinu.

Ciklusi bebinog sna

Naime, proces spavanja ne podrazumeva kontinuiran proces. Svi mi – bebe, deca i odrasli – spavamo u ciklusima. Prvo smo umorni, zatim tonemo u lagani san, pa ulazimo u dublje faze sna i na kraju u najdublji san. Zatim se ceo proces vraća obrnutim redom na početak – do laganog sna. U ovoj poslednjoj fazi sanjamo i to se zove REM faza spavanja („rapid eye movementˮ – faza brzog pomeranja očiju). Kada se krećemo iz duboke u fazu laganog sna ili dok smo u fazi laganog sna, mnogo lakše se budimo. Razlog zbog kojeg se bebe češće i brže bude je što one mnogo veći deo ciklusa spavanja provode u fazi lakog sna i REM fazi.

Ukoliko je vaše dete dovoljno poraslo da mu više nisu potrebni noćni podoji, ali se i dalje često budi ili ne uspeva da preko dana odspava duže od 40 minuta, onda je to pokazatelj da nije uspelo da savlada glavne veštine potrebne za efikasno spavanje.

Na vama je da mu pomognete, a da biste to mogli da uradite, biće potrebno da shvatite na koji se način smenjuju ciklusi spavanja. Onog trenutka kada dete uspe da spoji cikluse u jednu celinu, moći će mirno da spava tokom noći i da kvalitetno odrema po danu – a i vi sa njim.

Kako i koliko bi beba trebalo da spava?

U TRUDNOĆI…

Vaša beba počinje da spava još dok je u stomaku. U ovom periodu uglavnom govorimo o REM spavanju. Naučnici su otkrili da tokom života najviše sanjamo dok smo u stomaku i na uzrastu novorođenčeta – najverovatnije zato što ljudski mozak pokušava da preradi sve te nove i neobične utiske.

DO 4. MESECA

Prvih nekoliko meseci ritam spavanja vaše bebe još je nestalan i nezreo. Beba ima mali želudac i u njega ne može da stane velika količina mleka zbog čega se beba često budi kako bi jela. Plus, i dalje provodi veliki deo vremena u REM fazi. Pošto je reč o laganom snu, veoma lako se budi, čak i na najmanji šum.

OD 4. DO 9. MESECA

Bebin obrazac spavanja polako se ustaljuje. Njen cirkadijalni ritam (unutrašnji telesni sat) formira se oko trećeg meseca i tada je njeno telo u stanju da „javljaˮ u redovnim intervalima kada je vreme za jelo, spavanje ili buđenje. Sada počinje da se luči i hormon sna melatonin, još jedan biološki podsetnik koji će joj pomagati da noću lakše zaspi. Međutim, vaša beba će i dalje imati kratke cikluse sna – u trajanju od oko 50 minuta – i još će veliki deo spavanja biti u REM fazi. To znači da će se i dalje često buditi.

NAKON 9. MESECA

Kako vaša beba bude rasla, dužina vremena koju će provoditi u REM fazi skraćivaće se – istovremeno njeni ciklusi sna će postajati duži. Do trenutka kada krene u školu, ciklusi spavanja vašeg deteta trajaće između 90 i 100 minuta. Dakle, nakon devetog meseca sve će više vremena provoditi u dubokom snu. Ukoliko se na ovom uzrastu vaša beba i dalje budi ili ima problem s dnevnim odmorom, to znači da joj treba vaša pomoć kako bi naučila da poveže svoje cikluse spavanja.

Beba se često budi. Šta sad?

Ako se dužina njenih dnevnih odmora stalno menja, kod vaše bebe postoji problem sa spavanjem. Njeni ciklusi sna postaju nepredvidivi zato što je previše umorna. Možda zvuči kontradiktorno, ali – kada je beba umorna, ona će teže zaspati jer je pod stresom. Njen mozak to stanje shvata kao alarm, trudi se da ostane budan i počinje da otpušta hormon kortizol, koji ima stimulativni efekat buđenja. Zbog toga preumorne bebe veoma teško mogu da se uspavaju i da spavaju u kontinuitetu duži vremenski period, noću se lakše i češće bude, imaju poremećene dnevne odmore i nestalne cikluse spavanja.

Da biste ovo rešili, morate početi od pravilnog večernjeg odlaska u krevet. Noću će vaša beba dobiti najviše sna i upravo će taj noćni odmor diktirati njene cikluse spavanja u naredna 24 sata. Dakle, ako ustalite njen noćni ritam spavanja, uspećete da regulišete i dnevne odmore.

Važno je da znate da bebe najčvršće spavaju u prvom periodu – što se dešava pre ponoći i upravo ih ovaj period najdubljeg sna najviše smiruje. Da biste ovo najbolje iskoristili, potrebno je da:

ODREDITE VREME ODLASKA U KREVET I BUĐENJA

Trudite se da odlazak u krevet bude u isto vreme svako veče i to između 6:30 i 7:00, te da se beba budi ujutro između 6:00 i 7:00. Ovo se podudara s njenim prirodnim ciklusima spavanja, zahvaljujući čemu će njen biološki ritam biti u potpunoj harmoniji s dnevnim rasporedom.

PRIDRŽAVAJTE SE DNEVNIH RUTINA

Rutina odlaska na spavanje pomoći će bebi u formiranju ciklusa spavanja i pripremiće je za san. Neka to budu jednostavne rutine u trajanju od 30 minuta, kao što su menjanje pelena, oblačenje pidžame, pevanje uspavanke, maženje.

POMOZITE SVOJOJ BEBI DA SE UMIRI

Što više budete pomagali bebi da se uspava, to će ona imati većih poteškoća da nastavi da spava svaki put kada se probudi nakon neke završene faze sna. Zato pre spavanja izbegavajte ljuljuškanje ili uspavljivanje dojenjem. Jednostavno, stavite bebu u njen krevet dok je još budna i postepeno smanjujte aktivnosti koje praktikujete da biste je uspavali – poput pevanja uspavanke ili milovanja po glavi. Na taj način beba će polako učiti kako sama da utone u san.

Za konačni uspeh biće vam potrebno nekoliko nedelja, ali će vaše dete steći veštine koje će mu pomoći u spajanju nekoliko faza sna i time mu omogućiti da prespava celu noć i probudi se odmorno.

Spavanje bebe tokom dana

UKOLIKO DNEVNI ODMORI VAŠE BEBE NE TRAJU DUŽE OD 30 MINUTA…

…ona ne završava svoj pun ciklus spavanja.

Na uzrastu od šest meseci, pun ciklus spavanja traje između 40 i 45 minuta. Dakle, 30 minuta sna nije dovoljno da bi se beba naspavala. Prvi prepodnevni odmor može biti nešto kraći – oko 40 minuta, međutim u tom slučaju bi drugi popodnevni odmor morao trajati preko sat vremena kako bi se beba dovoljno odmorila.

Da biste pomogli bebi da nauči da prespava pun ciklus…

ODVOJTE HRANJENJE OD SPAVANJA

Redovan i ustaljen raspored hranjenja najbolja je podrška dobrom snu. Vaša beba mora da napuni stomačić pre nego što ode na spavanje, kako se ne bi budila zbog gladi. Međutim, pre nego što zaspi, njen ciklus varenja mora da se završi – što bi bilo oko 45 minuta pre dnevnog odmora i oko dva sata pre večernjeg odlaska u krevet – jer je tada njen želudac opušten. U suprotnom, problemi sa varenjem mogli bi da naruše njen san.

ZAMRAČITE SOBU

Da bi dobro spavala, beba mora biti u zamračenoj sobi. Zato spustite roletne bez obzira na to što je dan. Na taj način ćete obezbediti da beba odspava ceo ciklus, a možda uspe da spoji i dva vezana ciklusa.

TRUDITE SE DA BEBIN DNEVNI ODMOR UVEK BUDE KOD KUĆE

Onog trenutka kada bebin obrazac spavanja počne da sazreva (oko četvrtog meseca), pokušajte da ograničite „usputneˮ odmore. Kada beba spava tokom šetnje, u kolicima ili u nekom drugom okruženju koje nije vaš dom, ona tada ostaje u fazi lakog sna i ne može da utone u dubok, okrepljujući san.

Dvogodišnjak koji se još budi noću

…nije naučio kako da spoji više ciklusa spavanja.

Za početak, proverite da li je dete premoreno ili gladno, da li mu je soba dovoljno zamračena, da li postoji neki izvor buke i da li je odgovarajuća temperatura u sobi. Ukoliko su sve ove stavke ispunjene, a ono i dalje ima problem s buđenjem, onda morate da se naoružate strpljenjem i lagano počnete da ga učite kako da se uspava nakon buđenja. Na početku će vam možda trebati oko pola sata da mu pomognete, ali će se s vremenom taj proces skraćivati do trenutka kada će se svaki put nakon buđenja lako ponovo uspavati.

ArtisticCaptures/iStock/GettyImagesPlus

još iz kategorije